Den gamla kyrkan
Den gamla kyrkan i Kila var belägen något söder om den nuvarande på den nuvarande kyrkogården. Det var en medeltida träkyrka, förmodligen
en stavkyrka. Rörande kyrkans ålder kan man enbart spekulera. En av de viktigaste och äldsta pilgrimslederna till Olof den heliges grav i Trondheim
passerade Kila. En inte alltför djärv gissning är att Kilas första kyrka byggdes
på 1100-
samma kyrka som revs ca 500 år senare är det givetvis omöjligt att veta. Under medeltiden var Kila en av de tre kyrkorna i det nu försvunna Sunds
härad. Sommaren 1998 sattes en markering på kyrkogården bestående av en sten med ett utskuret ”solkors” i järnplåt upp på den plats där vi tror
att kyrkan stod.
Några inventarier från den gamla träkyrkan finns kvar även i vår tids kyrka. Det gäller dopfunten, den stora kyrkklockan och järnljuskronan i koret.
Det på Såguddens museum i Arvika deponerade krucifixet prydde också den gamla kyrkan.
Linköpingsbiskopen Andreas Rhyzelius upplyser följande om den gamla kyrkan i sin
handskrift Wermelandica ecclesiastica: Hela församblingen består av tre Sochner,
och hafwe äfwen så monga Kyrkior, ibland hwilka är 1 Kila, som är och otwiflachteligen
altid warit Moder-
Den värmländske person-
klocka med runska bokstäver. Och emedan runorna i Sverige började afläggas i 12 århundradet, så måste man taga för säkert, at klockan
vid den tiden är gjuten, och som kyrkan måste vara någon tid äldre; så lärer man icke kunna sätta dess första fundation sednare än i början
av 1100 talet, eller kan hända ändå förut och följakteligen kort efter Christendomens införande.
Drivkraften bakom kyrkbyggdet 1654, kyrkoherden Sveno Anundi Faxelius skriver i en anteckning i socknens äldsta ministerialbok:
Anno 1632 Philippi och Jacobi dagh kom iagh. Sveno Anundi Faxelius til Kijla Giäld och då antogh prästestommen som både til huus Åcker
och äng mycket war förfallen theslikast och så Kyrkian och stapulen med taak och annat behör Mycket förfallen, Och waar i prästegården inthz
inventarium, theslikast i Kyrkian inga päningar, och eij heller Någen boock eller breflapp uthi hwilken Kyrkiones egendom kunde utwijsas.
Och hafuer iagh för then skuld låtit Kiöpa thenna book ath uthi henne må författas hwad som ähr och blifuer gifuet til Kyrkian,
Mäd hännes Inventario. ther innes skal och författas prästegårdens ägor til watn och land Allom efterkommandom till rättelse.
I en anteckning från 1641 framgår att Faxelius låtit bekläda kyrkans väggar och tak
med spån och sedan låtit tjärbrå den. Vidare framgår att kyrkan hade ett vapenhus
och att klockorna hängde i en stapel. När den nya kyrkan stod klar vid 1650-
Den nya kyrkan
Vi vet inte så mycket om Kila socken vid 1600-
I Kila börjar dock den äldsta kyrkoboken redan på 1630-
På långhusets ytterväggar står: 1654 (på norra sidan) och MSAF (Magister Sveno Anundi Faxelius, på södra sidan). I 1790 års inventering står det
märkligt nog: ”Kyrkan upbygd af sten, hwars ålder man intet kan weta.” En förbryllande uppgift om byggnadsårtalet hade funnits på kyrkväggen!
Det är således något osäkert när kyrkväggens årtal och initialer kom till. Det kan vara så att det var Anders Lignell som uppmärksammade året 1654 och som tveklöst anger det som kyrkans tillblivelseår i Kilaboken. Han skulle kunna ha valt 1656, då kyrkan var i sådant skick att man kunde fördela
bänkrummen mellan de olika hemmanen. Vi vet inte när kyrkan invigdes. Karlstad var sedan 1647 säte för stiftschefen – superintendenten Sveno Elfdalius, men vägen mellan Karlstad och Kila var inte helt lättframkomlig och det kan ha varit så att kyrkoherde Faxelius själv fick inviga kyrkan i sin egenskap av kontraktsprost i Näs kontrakt.
Faxelius antecknar, att ”den nya predikstolen gav jag Sveno Anundi till kyrkan och
150 tolft bräder förutom det jag tillförne gav både boskap och penningar till kyrkan”.
Det är nog så, att utan Faxelius skulle någon kyrka aldrig ha byggts i Kila vid denna
tid. Visserligen var den gamla kyrkan trång och otillräcklig, men tiden var svår
och genom stora personliga insatser kunde Faxelius föra projektet i hamn. Han synes
ha varit en kraftnatur av samma slag som sin sentida efterträdare Anders Lignell
– kyrkoherde i Kila 1826-
Det finns oklarheter kring hur kyrkans klockor var placerade. Det tycks vara så,
att den gamla klockstapeln fick vara i tjänst till 1670-
1670-
Vid superintendent Nils Lagerlöfs visitation 1764 klagade sockenborna över att gravrummen i kyrkan endast är betäckta med bräder, ”hwaraf händer, at en så olidelig stank af liken sommartiden upstiger, at församlingen icke utan största wedermöda kan bewista den offentliga gudstjänsten”.
Takmålningar
Vid sockenstämman den 14 oktober 1764 uppdrogs åt kyrkomålare Hans Georg Schüffner i Åmål att bemåla kyrkans innertak med ”vackra bibliska
historier och deviser”. Vid denna tid var det populärt att måla kyrkornas innertak. Målningarna gick förlorade, då de övermålades 1829 på initiativ av prosten Anders Lignell. De borttogs helt, då taket välvdes 1852. Vissa bräder med fragment av målningar har hittats under årens lopp, och de finns att beskåda i en tornkammare. Vid denna tid byggde assessor Bengt von Echstedt ny mangårdsbyggnad vid sin gård Smedbyn i Kila – nu kallad
von Echstedtska gården. Där finns i stora salen målningar med bibliska motiv. Det har antagits att Schüffner, som bevisligen målade i Kila kyrka vid
samma tid också skulle ha målat hos socknens främste invånare. Johan Cederlund är i sin vägledning över von Echstedtska tveksam till att Schüffner
målat salsväggarna där, främst av stilistiska skäl.
Lignell tyckte inte alls om Schüffners målningar. Han beskriver som ”ett himmelrike
fram öfver kyrkan och ett gapande helfvete, som räckte från vestra väggen till en
tredjedel af taket, med en mängd vederstyggliga, illa målade menniskobilder, samt
större och mindre djeflar, tagna utur målarens fantasi”. Denna summariska beskrivning
antyder ett liknande bildschema som i Glava kyrka, där målningarna ännu är bevarade
liksom i Ånimskogs och Fröskogs kyrkor på Dal. I Borgviks och Gräsmarks kyrkor finns
också goda exempel på hur 1700-
Tornbygget
Samma år, som takmålningarna beställdes, bestämde man sig också för att kyrkan äntligen skulle få ett riktigt torn av sten i väster.
1767 åtog sig häradsmurmästaren Sven Hertz från Bunäs i Kila att vara byggmästare för tornbygget. Sven Hertz ledde bygget av både Södra Ny, By och Eds kyrkor. De främsta tillskyndarna av tornbygget, ovan nämnde assessorn och tillika kyrkoföreståndaren Bengt von Echstedt på Smedbyn och
kyrkoherden Elof Seidelius hedrades genom att deras initialer tillsammans med årtalet 1769 pryder tornets väggar.
Murningen av tornet inleddes 1768, men det kom att dröja ända till 1777 innan tornet var färdigt att tas i bruk och klockorna kunde hängas upp.
Hemmansägaren Olof Nilsson i Sätterskog (1733-
Det bifölls och arbetet var färdigt 1807.
Sakristia istället för vapenhus
1826 inkom en skrivelse till sockenstämman från domkapitlet, som uppmanade församlingen att bygga sockenstuga. I samma veva beslöts att en omfattande renovering av kyrkan skulle genomföras. Nytt golv av furuplank lades in i kyrkan. Det gamla vapenhuset på södra väggen ansågs ha tjänat ut, varför det revs och stenen användes till byggande av en sakristia längst i öster. Det var ”vanprydligt och ett sqvallerrum för qvinfolken” skriver Lignell i Kilaboken.
Han betalade själv arvodet till murmästaren Olof Larsson från Lövudden i Avelsäter, Tveta, till besparing för socknens utgifter. 1830 rappades hela kyrkan av Lars Wennsten från Kik i Gillberga. I handlingarna från prästmötet i Karlstad 1831 noteras att så betydliga reparationer gjorts på Kila kyrka, ”att de kunna anses nära svarande mot nybyggnader”. Tornet hade ursprungligen spåntak, som kyrkan i övrigt. Det nedre takfallet täcktes 1844 med skiffer och 1857 fick själva spiran betäckning med zinkplåtar från Belgien. 1921 byttes zinkplåten ut mot kopparplåt.
När taket välvdes 1852, gjorde Anders Lignell ritning och ledde arbetet.
Vid det tillfället togs fyra tvärgående balkar bort, ”tjenliga till intet annat än vanprydnad”. Det höll på att bli verkligt ödesdigert. Taket tryckte ut väggarna och kyrkan var efter 100 år på väg att rämna. Kyrkvaktaren Frans Andersson observerade faktum och larmade kyrkorådet. De tvärgående dragstag som finns i kyrkan tillkom vid reparationen, som utfördes 1961 av Gösta Takman i Stora Backa, Kila. Göstas berättelse finns i sin helhet på sidan xx.
Under 1850-
1867 fick Kila kyrka besök av antikvitetsintendenten N. G. Djurklou, som systematiskt genomkorsade Värmland på jakt efter fornminnen och andra
märkvärdigheter på riksantikvariens uppdrag. Han skriver om kyrkan att ”hon är till det yttre nätt och täck och tornbetäckningen med sin vackra lanternin och spetsiga spira borde tagas till mönster för nyare tornspiror af detta slag.”
Renovering 1881-
Efter 1829 års förändringar så hade kyrkan bara ett enkelt kors i tidens smak som
altarprydnad. Nu önskade man en förändring och under åren 1881-
Kyrkoherde Lars Edgren var såpass nöjd med förändringarna, då han skriver i en redogörelse att renoveringen gjort så att kyrkans hela inre tillstånd och beskaffenhet nu befinnas uti ett sådant ändamålsenligt skick, att detsamma icke annat kan än gifva de kyrkobesökande en särdeles vacker, behaglig och inbjudande anblick; och säkerligen är nu denna Kila församlings kyrka uti hennes så betydligt och fullständigt förbättrade och förnyade tillstånd och belägenhet en af vårt lands vackraste och behagligaste landtkyrkor.
1930-
På 1930-
gång och installera ett nytt värmesystem. Beslut om restaurering fattades den 14 april 1935. Till mångas besvikelse beviljades inte beredskapsmedel från staten för arbetet. Kostnaden för arbetena beräknades till 49000 kronor i den tidens penningvärde.
Restaureringen blev mycket genomgripande. Hela yttertaket lades om, och takstolarna
förstärktes. Den gamla putsen knackades bort och ny påsattes på inner-
Entreprenörer för alla mureri-
Värmeledningen levererades av AB Järn & Trä, Åmål. Elektriskt ljus inmonterades i kyrkan av ingenjör Knut Höök, Häljebol.
Arkitekt för 1935-
De antikvariska myndigheterna har bedömt det värdefullt att en så helgjuten interiör skapad av en av tidens främsta kyrkoarkitekter bevaras. Som kontrollant anlitades byggmästare N. G. Johansson, Säffle. Vice pastor Nils Edner, som författade redogörelsen för restaureringen skrev: "Många anse till och med, att Kila kyrka nu är en av de vackraste i Värmland." Hundra år tidigare skrev herdaminnesförfattaren Hammarin, att kyrkan
"är nu en af Stiftets vackraste landtkyrkor". Kyrkan återinvigdes efter restaureringen söndagen den 28 juni 1936 av biskop J. A. Eklund.
Han assisterades av en mängd präster, bl. a. fem som vuxit upp i Kila församling. Invigningstalet utgick från orden i Ps. 122: ”Jag gladdes, när man sade till mig, vi skola gå till Herrens hus...”.
De senaste årtiondena
1964 ansökte församlingen om ersättande av skiffret på tornets nedre takfall, och ersätta den med kopparplåt. Kungl. Byggnadsstyrelsen tillstyrkte dock inte, med hänvisning till skiffrets gamla traditioner i bygden. 1983 företogs en mindre omändring längst bak i kyrkan, då två bänkpar borttogs, för att ge plats åt bokbord och liknande. Ny värmeanläggning installerades, och tornet omfärgades.
Under de drygt 50 år som gått efter 1936 hade kyrkans interiör blivit alltmer grådaskig. Trots att en av avsikterna med värmeanläggningen var att hindra nedsmutsning av väggarna, hade väggarna efterhand antagit en gråsvart kulör. Mulna dagar var kyrkan verkligen mycket mörk. I augusti 1992 stängdes kyrkan för en genomgripande ommålning av exteriören. Väggarna och innertaket rengjordes, lagades och avfärgades i en bruten vit kulör.
Bänkarna ommålades enligt tidigare färgsättning. Taklisten målades i bänkarnas rödbruna nyans, vilket bättre överensstämmer med tidigare färgsättning.
Förslaget till ommålningen upprättades av arkitektfirman Skanark AB, Karlstad. Entreprenör var Henriks färg, Säffle.
Kyrkan togs åter i bruk söndagen den 13 december 1992.
Sommaren 2002 var det dags för en genomgripande yttre renovering. Kyrkans torn hade vid flera tillfällen fått sin vita färg förnyad, men som på så många andra kyrkor så visade det sig inte de upprepade lagningarna hålla. Denna gång togs all gammal puts bort på hela kyrkan, murverket dokumenterades och sedan fick kyrkan både ny puts och färg. Förhoppningsvis kommer denna åtgärd inte att behöva upprepas på ett tag!
Inredning och inventarier
Altaret
Den nuvarande altarprydnaden tillkom 1881-
Ritningen godkändes av Kungl. Maj:t.
Denna typ av altarprydnader med tomt kors med svepning var inte ovanliga under 1800-
dämpades vid detta tillfälle ner, så att den numera är svår att urskilja. När den ovannämnde Djurklou 1867 besökte kyrkan skriver han om korets fond:
Det inre renoveradt och ommåladt 1831 vanställdes af en tung och klumpig altarprydnad alltför egendomlig för att ej närmare beskrifvas.
Ett tungt och klumpigt listverk af olika rundstafvar, fyrkantlister, hålkälar m.m. (...) löper utefter hela altarväggens taklist och upbäres af tvänne
joniska pelare på höga commodlika baser, alltsammans i gråaktig s. k. perlfärg. Bakom och till hälften dolda af pelarne äro tvenne dörrar, som
föra in till sacristian och emellan dessa står altarbordet med ett enkelt kors. Antagligen har den ritning hvarefter detta arbete utförts aldrig blifvit
i vederbörlig ordning fastställd utan denna bygnad helt och hållet på eget bevåg af församlingen bragts till utförande, något som ej vitnar om
någon synnerligt god smak hos Kilaboarne för 30 à 40 år sedan.
Listverket och de joniska pelarna finns som synes ännu kvar!
Kyrkans gamla altartavla skänktes år 1687 av kyrkoherde Erlandus Svenonis Faxelius och hans hustru Clara Kolthoff. I 1790 års inventering beskrivs den sålunda: ”Altare Tafla woro med snickare arbete med 3ne afdelningar, 3 speglar i hwardera afdelningen, målade med bilder, upsatt 1687 på Probsten Erland Faxelii och dess Fru Clara Kolthoffs bekostnad.” Vad som hände med den efter 1829 är inte känt. Den såldes förmodligen på auktion enligt gängse ordning för ”överflödiga” kyrkoinventarier vid denna tid.
Altarringen nygjordes också av August Lundborg 1882. Den bekläddes 1936 med masonit.
Det var vanligt vid den tidens kyrkorenoveringar då man ansåg att liknande ”snickarglädje”
med de svarvade balusterdockorna störande. Masoniten borttogs på 1970-
För sitt arbete med altarprydnad och altarring fick Lundborg 200 kronor.
Predikstol
Kyrkans predikstol tillkom vid 1829 års restaurering. Den tillverkades av ovannämnde
Nils Olsson i Aplungsåsen, Västra Ämtervik. Kila kyrkas predikstol är mycket nära
släkt med predikstolen i Västra Ämterviks kyrka, som Nils Olsson färdigställde 1826.
Ornamentiken är i stort sett identisk, medan färgsättningen skiljer sig, beroende
på senare ommålningar. Nils Olssons predikstolar finns också i Frykeruds och Bogens
kyrkor. Den tidigare predikstolen härstammade från kyrkans tillkomsttid och var
skänkt av kyrkoherde Faxelius. Om den står följande skrivet 1790: ”Prädikstolen med
Huf öfwer, äfwen som altar-
Dopfunt
Dopfunten i Kila är tillverkad av täljsten och tillhör Østfold-
På foten finns kraftig repstav. Dopfunten har ett centralt, genomgående och numera
igenpluggat uttömningshål. Hallbäck daterar Østfold-
Dopaltartavlan tillkom 1936. Den skänktes av hemmansägare August Pettersson, Kärrholmen och utfördes av konstnären Gunnar Torhamn, Stockholm.
Ramen, som omger tavlan, renoverades av konservator Sven Dalén, Stockholm efter ritning
av Einar Lundberg. Ramen torde enligt Helge Kjellin vara från 1600-
Ett rejält lock finns till dopfunten. Det kan vara från medeltiden, och synes ha
använts in på 1900-
Krucifix
I 1790 års inventering står antecknat: ”På Norra sidan i Kyrkan hänger Frälsarens Crucifix på wäggen”. Detta triumfkrucifix deponerades 1922 av
Kila församling i det då nyöppnade Såguddens museum i Arvika. Det är tillverkat i
ek och saknar armar. Den döende Kristus har ögonen öppna och ett milt uttryck i ansiktet.
Krucifixet har av Helge Kjellin daterats till 1200-
Till kyrkans 300-
predikstolen. De tillverkades av Ludwig Kraus Jr i Oberammergau, Tyskland, och betingade
ett pris på 180 D-
Orgel
Kyrkan fick sin första orgel 1876. Den byggdes av E. A. Setterquist, Örebro och omfattade 10 stämmor. Delar av denna bibehölls när
Olof Hammarbergs orgelbyggeri i Göteborg byggde om orgeln 1936. Orgeln är pneumatisk. Orgeln har sedermera vid flera tillfällen översetts,
senast 1993-
Textilier
I skrudskåpet finns en rik uppsättning mässhakar och andra kyrkliga textilier, de flesta från nyare tid. Den äldsta och historiskt mest intressanta
mässhaken är den svarta med silvertrådsbroderier. Kyrkan erhöll en ny mässhake av svart sammet med silverbroderi 1807. Den skänktes av assessorskan Margareta von Echstedt på Smedbyn. Denna brann upp på Kila prästgård 1816, samtidigt som kyrkoherde Jonas Ifvarsson innebrändes. Den nuvarande är en gåva från biskop Olof Bjurbäck i Karlstad 1816. Bjurbäck hade en gång inlett sin prästerliga bana i Kila. Den svarta mässhaken används fortfarande vid långfredagens gudstjänst.
Under 1900-
Den renoverades 1972. Den gröna mässhaken skänktes 1951 till minne av den 1949 avlidna fröken Linnéa Karlsson, Västra Takene. Den tillverkades av Agda Österberg, Varnhem. Den röda mässhaken med stola skänktes 1952 av förre lokinspektören J. Rudh, Åmål, född i Rud, Kila. Den tillverkades av Pro Ecclesia, Malmö. Den blå mässhaken tillkom 1955, men inventarieboken meddelar inget om tillverkare och ev. givare.
Ett svart antependium broderades och skänktes av fru Anna-
Vid inventeringen vid kyrkoherdeinstallationen 1692 fanns ”2 Mässehakar en blå och grön: och en med blått eckrat Kors i tyget af swart utskurit Sammet”. Av kollekthåvarna kan nämnas en som skänktes av kyrkoherdedottern Ebba Elisabet Chenon 1715, och en annan skänkt av hennes dotter
Clara Catharina Tengman 1749. 1953 renoverades de och användes varje söndag ända till 1998. Då köptes två nya kollekthåvar för medel skänkta av Alma Johansson, Rönningen, Södra Ed.
Helge Kjellin skriver i sin förberedande inventering för Sveriges kyrkor 1917 att ”håvgång användes ännu. Håvarna skola egentligen skötas av kyrkovärdarna, som dessutom skola sitta under gudstjänsten i sin bänk vid södra sidan av koret, men de komma nästan aldrig numera till kyrkan”.
Att kyrkvärdarna aldrig kom till kyrkan verkar ju anmärkningsvärt. Kyrkostatistiken i Kila var över huvud taget inte så lysande vid denna tid.
Silver
Kyrkans nattvardskalk med tillhörande patén saknar stämplar, vilka kan ha försvunnit
vid en renovering. Förmodligen är den tillverkad av Niclas Warneck i Karlstad. Warneck
var verksam på 1700-
Kyrkan äger två brudkronor. En skänktes av Kila kyrkliga arbetskrets 1952 och tillverkades av guldsmed Eric Albrektsson, Säffle, och den andra skänktes 1967 av Fritz Carlsson, Mo, till minne av hans i Kila födda hustru.
Gravminnesmärken
På södra väggen hänger ett epitafium över kyrkoherde Johannes Dionysius Chenon, verksam
i Kila 1692-
I koret fanns förut också vapenskölden, som nu finns på norra väggen. Den är ett minnesmärke över Gudmund Norberg, adlad Löwenhielm.
Han var kyrkoherdeson från Gillberga och blev hovrättsråd i Göta hovrätt. Han var bosatt på Ström i Kila och avled 1739. Epitafiet och vapenskölden renoverades 1936 av konservator Sven Dalén, Stockholm.
En gravsten finns i koret. Den lades ursprungligen över kyrkoherde Sveno Anundi Faxelii grav. Han var initiativtagare till bygget av den nuvarande kyrkan. Inskriften lyder: Härunder ligger begrafven wördig och wällärd M. Sven Anundsson Faxelius, fordom prost och kyrkoherde i Kila, hvilken i Herranom afsomnade den __ anno MDC___ samt hans älskeliga K. hustru gudfruktige och dygderika Karin Erlandsdotter, som afsomnade den 20 Maji MDCXLVII." Gravstenen tillkom alltså efter hustruns död och mannens dödsår har inte fyllts i. Gravstenen har under en längre tid funnits ute på kyrkogården, men den återflyttades till koret 1936.
Bland de övriga som begravts i koret, kan nämnas medlemmar av familjen Uggla från
Säter och kapten Gerhard Meyer, Bunäs. Vid 1930-
Ljusredskap
Ljuskronan längst bak till vänster är skänkt av kyrkoherde Ragnar Johansson (senare Toremark) och hans hustru Inga, båda födda i Kila. Toremark var bl. a. verksam i Millesvik och Gunnarskog. Den tillkom 1936 och är en kopia av den på motsatt sida, som förmodligen är den som omnämns som
”En stor ny Lius Crona hänger mitt i Kyrckan är Kiöpt åhr 1762.” De främre ljuskronorna i långhuset inköptes 1997 av medel skänkta från Alma Johansson, Rönningen, Södra Ed. De tillverkades av Fongs gelbgjuteri i Gränna.
Kronan till höger i koret är skänkt 1737 av löjnant Jonas Tengman (1690-
tillverkades 1936 av Lars Holmström, Arvika och skänktes till kyrkan 1936 av makarna
Agnes och C. R. Olsson, Norra Ed. Läktarens ljuskronor tillverkades av Lars Holmström
1936. Till vänster i koret finns en ljuskrona av järn. Den har otvivelaktigt lyst
upp den gamla kyrkan. Den kan vara från medeltiden, även om Helge Kjellin 1917 tror
på 1500-
De två fristående smidda ljusstakarna i koret skänktes 1936 av smedmästare Johan
Mellberg, Norra Ed. Bänkljusstakarna skänktes 1962 av kyrkvärden Karl Bäcklund och
hans hustru Alfhild, Stora Backa. I kyrkan finns ett flertal tennljusstakar från
1700-
Glasmålningar
Glasmålningarna i korfönstren är gåvor av ombudsman N. H. Johansson, Säffle och domprosten C. V. Bromander, Norra Ed. Dessa båda glaskonstverk skildrar centrala händelser i Jesu liv, bl. a. födelse, dop, intåg i Jerusalem, lidande och korsfästelse och slutligen uppståndelse. Fönstren komponerades av den framstående konstnären Gunnar Torhamn och utfördes av glastekniker Hugo Schultz, Kristinehamn.
Klockorna
Storklockan är kyrkans förnämsta inventarium. Den är den enda kyrkklockan i Svealand med runskrift! Värmland räknades dock länge som ett götalandskap, och hörde under medeltiden till Skara stift. Klockan är 102 cm hög, diametern 83 cm. En ny kläpp tillverkades 1943 vid K. G. Bergholtz klockgjuteri i Stockholm.
Klockans krona är 22 cm hög med grova släta öron, varav ett är avbrutet. Kroppens övre del kullrig och övergår uppåt direkt i platten, vars ytterkant är ojämn. Runt halsen sex parallella linjer. Skillnaden mellan kropp och slagring markeras av tre skarpa linjer. Slagringens underkant är ej vågrät utan inåt uppåtstigande, som på senmedeltida klockor. Ett gjutarmärke strax under den nedersta av halsens linjer. Inskriften finns längst nere på kroppen, några centimeter ovanför slagringen och är rättvänd. Den inleds med monogrammet i h s varpå följer ett likarmat kors. Inskriften avslutas med ett likadant. Längst till höger ett lustigt ritat människohuvud i profil iklädd en huva.
Klockans inskrift har varit föremål för åtskilliga tolkningar. Man har läst den inledande runan som ett latinskt K. Inskriften lästes av Fredrik Fryxell och Erik Fernow som Kilarus Kuratus. Fernow skriver: "Kihla kyrka äger en Klocka, som med Runestil har til påskrift:... (Kilarus Curatus) och detta teken Skulle det, som någre mena, och trolikt synes, betekna årtalet 1200, så blir denne Herr Kjellar en bland de först kunnige Kyrkoherrar i Sverige, och Kyrkan kanske ändå äldre än han."
Fredrik Fryxell har troligen efter ett brev från kyrkoherden Johan Göransson i Gillberga ändrat uppfattning om inskriften. Han menar att det står Kalrus Kuratus "hvilket jag håller för att wara en misskrifning för Karlus Kuratus såsom Carl är ett gammalt svenskt namn hvilket finnes på gamla runstenar." Den förste som återger inskriften korrekt som PETRUS KURATUS är troligen Anders Lignell på grundval av runkännaren J. Lilljegren. Johan Hammarin skriver i sitt herdaminne: "En runinskrift på en af Kila kyrkoklockor omnämner en Petrus Curatus 1240. Är denna klocka åt Kila gjuten och icke från något annat Pastorat inköpt, så är Kila Gäll ett av de äldsta i stiftet.
Anders Lignell har däremot varit försiktig med yttranden om klockans ålder. Det är gjutarmärket som har tolkats som ett årtal, 1200 eller 1240. Med utgångspunkt därifrån har en ”kuratus Petrus” konstruerats som den förste i Kilas kyrkoherdelängd. Sedan har i sin ordning dennes namn på klockan ansetts intyga hennes ålder.
Den framstående kännaren av kyrkklockor teol. dr. Mats Åmark skriver dock: ”Redan
formen utesluter dock 1200-
Även ur runologisk synpunkt passar dateringen bra, då inskriftens första runa är av en ung typ, belagd först omkring år 1300.
Lillklockan omgjöts 1854 av Alexander Keiller i Göteborg för en kostnad av 508 rdr 36 skilling 7 runstycken banco. Den gjordes då betydligt större, ty den gamla klockan vägde endast 11 lispund 2 skålpund. Klockan hade en längre tid varit söndrig och varit illa ljudande innan den omgjöts. Den omgjutna väger 30 lispund 8 skålpund. Kostnaden för omgjutningen bestreds dels av gåvomedel, dels av sammanskott av 9 Rdr Banco från varje hemman. Vid 1692 års inventering fanns fem klockor, två stora i tornet, två små i koret och en i kistan. Klockorna i koret var förmodligen sanctusklockor.
Sakristian
Innan sakristian byggdes förvarades kyrkans böcker i ett mindre skåp och en bokhylla
i koret, samt även instuckna under altaret "bland dam och rottbon". Väggarna i sakristian
pryds dock av en del intressanta ting. Av oljemålningarna föreställer den ena biskop
Nils Lövgren i Västerås, född i Södra Höke i Kila socken. Porträttet skänktes till
hembygdens kyrka av hans änka. Den andra oljemålningen kom till kyrkan i början av
1940-
På den södra väggen finns en 1836 uppsatt skifferhäll, med namnen på Kilas präster t. o. m. 1954. Namnen inhöggs av överinspektorn och monumentresaren Erik Noreen, som gjort åtskilliga inristningar i berg och skifferhällar främst i sin hemtrakt Köla. Invid skifferhällen finns en samling porträtt av präster, dels de som varit verksamma i Kila och dels de som fötts i Kila. Det senare torde vara tämligen unikt.
Vid 1692 års inventering fanns "Konung Gustafz Bibel", som hade skänkts till kyrkan av prästhustrun Clara Kolthoff och ombunden av
Johannes Dionysius Chenon. Det rör sig om Gustav II Adolfs bibel. Den finns faktiskt fortfarande kvar i kyrkans ägo, men förvaras numera i arkivet.
I sakristian finns dock Karl XII:s magnifika bibel, tryckt i Stockholm 1703. På predikstolen finns Gustav V:s bibel från 1917.
Andra inventarier
Längst bak i kyrkan finns två tal av kung Karl XIII till ständerna. I kyrkan har funnits kung Gustaf III:s porträtt, som nu är förkommet.
Kungatalen renoverades av Sven Dalén 1936.
I korets norra del finns en åldrig stol, som stundom kallas "biskopsstolen". I södra
delen finns två karmstolar som enligt inventarieboken skall ha tillhört kyrkoherde
Johan Göransson i Gillberga (verksam där 1755-
I tornet finns bl. a. en del offentligt tryck från äldre tid i en hylla. Där förvaras också äldre nummertavlor och de ovan nämnda resterna av kyrkans målade innertak.
Kyrkogården
Till sina äldsta delar härstammar kyrkogården från medeltiden. Den har utvidgats
i olika etapper, senast åren 1953-
Området sydöst om kyrkan är sannolikt det äldsta. Då vattennivån steg i slutet av
1800-
På en del av kyrkogården närmast söder om kyrkan kan begravningar inte ske på grund av att berget ligger så nära. Den sydöstra delen (närmast Harefjorden) ligger på en lägre nivå och är avskild från övriga kyrkogården med en stödmur. Den 1954 tillkomna västra delen är terrasserad med två stödmurar. På den gamla delen av kyrkogården finns kvartershäckar av ölandstok, och i sydväst utgörs de av nedklippt lind. I nordöst finns en liten allé av pyramidek.
Lövträd av olika slag omger kyrkogården. Gångarna är raka, mest grusbelagda, vissa asfalterade. 1758 beslöts att skaffa fram sten till stenmur istället för den gamla balken av trä. Arbetet med stenmuren sker i olika etapper 1769, 1780 och åt sjösidan först 1803.
Nedanför sakristian finns en märklig grav, nämligen en ättehög över kontraktsprosten
i Gillbergs kontrakt, kyrkoherde Anders Lignell. Nära sittbänkarna av sten, ganska
svår att upptäcka finns en gravhäll ursprungligen lagd över kyrkoherde Georgius Johannis'
(död 1630) grav. På kyrkogården vilar också hans sentida efterträdare Elof Seidelius,
Magnus Ullsten, Anders Lignell, Per Lignell (vice pastor), Lars Edgren, Fredrik Fredriksson,
Holger Stornäs och Olof Nordgren. Kyrkoherde Karl A. Sige (i Kila 1938-
Vissa gamla gravar är värda viss uppmärksamhet. Av prästgravarna är således Georgius Johannis' gravsten äldst och inte Elof Seidelius som anges i
Begravningsplatser i Värmlands län. Seidelius gravsten har istället rests under vårt sekel. Per Lignells gravsten (nummer två från huvudgrinden räknat) har på baksidan en "runristning" som utförts av brodern Anders Lignell. Den vackra runristningen lyder
"ANDERS PROST I KILA RESTE STENEN EFTER SIN BRODER PER" samt årtalet 1849. På kyrkogårdens lägre, östra del, finns ett mausoleum i granit över spannmålshandlare Axel F. Johansson och hans familj. Där finns också intill sluttningen en obeliskformad gravsten över riksdagsmannen Anders Andersson på Smedbyn. Denna är flyttad från sin ursprungliga plats. I bergskanten, bakom kyrkoherde Fredrik Fredrikssons grav, finns en liten ristning utförd av den ovan nämnde Erik Noreen. Där står: ERIK NOREEN ouerinspektor (med runor) 1836. Soluret av kalksten som finns på kyrkogården är skänkt av Bengt von Echstedt.
Den 7 oktober 1764 lovades Bengt von Echstedt att få bygga ett stall vid kyrkan, där den gamla prästgården stått till 1753. Många har undrat var
kyrkoföreståndaren Bengt von Echstedt på Västra Smedbyn ligger begravd. Han var ju
en mycket bemärkt man i socknen. Förmodligen är det så, att någon gravsten aldrig
blev rest på von Echstedts grav. I 1830 års inventarium nämns att på kyrkogården
endast finnes två gravstenar, nämligen Georgius Johannis' och Sveno Anundi Faxelius'
gravhällar. Således är gåtan om var von Echstedts grav finns ännu olöst.
Källor och litteratur
Otryckt
Värmlandsarkiv, Karlstad
Helge Kjellins arkiv (tillhör Föreningen för Värmlandslitteratur)
Samlingar rörande värmländska kyrkor (bl. a. manuskript till Sveriges kyrkor)
Kila kyrkoarkiv
Inventeringar
Ministerialbok C:1
Sockenstämmo, kyrkostämmo-
Antikvariskt-
Inventarium 1830 (av Anders Lignell och Nils Selldén).
Riksantikvarieämbetets arkiv.
Kungl. Byggnadsstyrelsens kulturhistoriska byrås arkiv.
Jonasson, Rune: Glimtar ur Kila sockens historia. Kila medeltidskyrka; Ett försök till rekonstruktion. Kompendium 1995.
Tryckt
Begravningsplatser i Värmlands län. Del 1. Länsstyrelsen i Värmlands län 1988:5.
Bromander, C. V.: ”Ur Kila sockens kyrko-
Cederlund, Johan: von Echstedtska gården. Västra Smedbyn. Värmländska byggnadsminnen: Länsstyrelsen i Värmlands län och
Värmlands museum 1995.
Densloe, Ulf B.: Västra Ämterviks kyrka. Vägledning. Ystad 1973.
Djurklou, N. G.: Bidrag till Wermlands antiqvariska topografi. Andra delen. Westra Wermland. Särtryck ur Värmland förr och nu 1956.
Karlstad 1956.
Edestam, Anders: Karlstads stifts herdaminne från medeltiden till våra dagar, del IV. Karlstad 1970.
Edner, Nils: ”Vid Kila kyrkas återinvigning”, Kilabygden 1936, Åmål 1936, sid. 7-
Hallbäck, Sven-
Hammarin, Johan: Carlstads stifts herdaminne, del 2. Carlstad 1847.
Inventarium över svenska orglar. 1990:I. Tostared 1990.
Jansson, Sven B. F.: Värmlands runinskrifter. Stockholm 1978
Lagerlöf, Erland: Medeltida träkyrkor II. Volym 199 av Sveriges kyrkor, konsthistoriskt inventarium. Stockholm 1985.
Schyman, Iwan: Värmlandsnäs från forntid till nutid II. Säffle 1958 (nytryck Karlstad 1982).
Åmark, Mats: Sveriges medeltida kyrkklockor. Stockholm 1960.